אנגלית מדוברת בגיל הרך היא החלום של אתמול
היישום של היום והמציאות של מחר

השיטה מומלצת ע"י משרד החינוך

שיטת הלימוד מיושמת באמצעות ערכות (עם חומרי למידה).

השיטה נלמדת בשני אופנים:

ע"י הכשרת צוותים | ע"י מדריכים חיצוניים

השיטה ממומנת באמצעות שלושה גופים של משרד החינוך:

· אגף לאישור חומרי למידה בתקציב כללי תחת "חומרים באנגלית לגיל הרך (גן, א', ב', ג')"
· גפ"ן רשותי תחת "סל מענים פדגוגיים ורגשיים אשכול שפות - מס' תכנית 39427"
· גפ"ן המסלול הירוק תחת "סל מענים פדגוגיים ורגשיים תת סל אשכול שפות - מס' תכנית 40468"

תנאי סף

התכנית עומדת בתנאי סף

  • 8 שנים של ניסיון בהפעלת התכנית בגנים וכיתות א'-ב'.
  • התכנית נוסדה בישראל בה שורשי השפה הם שמיים ולא לטיניים והינה ייחודית לילדי ישראל הן במגזר היהודי והן במגזר הערבי.

תנאים נוספים

התכנית מתאימה מבחינת התכנים, המסרים, העיצוב והייעוד להוראת אנגלית לתלמידים בגיל צעיר:

  • הנושאים הנלמדים לקוחים מעולמם של הילדים וקרובים לליבם.
  • לוחות המשחק צבעוניים וקלים לשימוש.
  • השירים הם תואמי תוכן.
  • ספרי ההדרכה עם מערכי מפגש מובנים עוזרים לדמות הפדגוגית להעביר את החומר.
  • חומרי למידה נוספים עומדים לרשות הגננות / מורות / תלמידים באתר – דפי צביעה, תמונות בשחור לבן, "מה עשינו השבוע " עבור ההורים.
  • באמצעות כלים אלו הגננת / המורה מפתחת את הביטחון עצמי של הילדים, את המסוגלות האישית שלהם ואת יכולות השיח.
  • דרך העברת החומר הנלמד, תבניתיות ההוראה / הלמידה, חזרתיות, התנסות, רצף והמשכיות, תרגול אישי ותרגול קבוצתי – כל אלו מאפשרים את ההטמעה המרבית והמיטבית של החומר הנלמד ומביאים את הילדים ללמוד את השפה האנגלית המדוברת בהנאה ודרך חוויה.

מצורפים

חוות דעת, המלצות, תעודות וקורות חיים

  • תעודות וקורות חיים – ד״ר נתן אופיר – יועץ פדגוגי מומחה על השיטה.
  • תעודות – יהודית אדר מייסדת השיטה.
  • תכנית למידה מלאה.
  • פירוט של מספר שנים בהם נעשה שימוש בתכנית Train the Brain והיכן כולל שמות של מנהלים, מורים ומנהלי אגף חינוך שמכירים, משתמשים והשתמשו בתכנית.

על התוכנית

לאורך השנים, בעת פיתוח התכנית ויישומה, מפתחי השיטה עמדו בקשר עם מפקחים ומנהלים בכירים של משרד החינוך אשר בדקו, בחנו והמליצו על השיטה Train the Brain כמומלצת ללימוד השפה האנגלית בגיל הרך.

תכנית הלמידה התלת שנתית

על פי שיטת Train the Brain , נחשפים הילדים ללימוד השפה האנגלית המדוברת – למילים מתוך הבנה ולמבני משפט תקינים.

הנושאים הרבים אליהם נחשפים הילדים הינם לקוחים מעולמם, קרובים לליבם ומהווים חלק בלתי נפרד מחייהם.

בכל אחד מהנושאים הנלמדים הילדים מפתחים בהדרגתיות, שלב אחר שלב, רמות שונות של מודעות פונולוגית – מודעות למילה, מודעות להברות ומודעות לחרוזים. פיתוח מודעות זו יסלול את הדרך להצלחה בהגיעם לשלב של קריאה וכתיבה.

מושם דגש לפיתוח מיומנויות של האזנה ודיבור שיובילו לפיתוח יכולות שיח בשפה האנגלית. הילדים מתנסים בשימוש באוצר מילים, תוך אינטראקציות חברתיות המשפרות את מסוגלותם בניהול שיח יחיד, דו-שיח ורב-שיח.

הילדים מתנסים במגוון משחקים. תחילה במשחקים דידקטיים מתוך הבנה ובהמשך במשחקים סימבוליים.
המשחקים הסימבוליים מרחיבים את אוצר המילים של הילדים, משפרים יכולות להפיק טקסטים קלים ומחזקים את מיומנות השיחה שלהם. כמו כן, משחקים אלו מאפשרים לילדים ללמוד מערכת תפקידים וחוקים חברתיים, תורמים להתפתחותם הרגשית ומפתחים מיומנויות קוגניטיביות מורכבות.

לאורך כל שנות הלמידה התכנית שמה דגש על פיתוח מיומנויות וערכים שיובילו את הילדים לנקודת היעד – להפכם ללומדים עצמאיים!!

שנת הלימודים הראשונה

בשנת הלימודים הראשונה, הנושאים נבחרו מתוך עולמם הפנימי של הילדים ונוגעים בחיות המשק, ירקות, איברי גוף, פירות, צבעים, משפחה וחיות מחמד. בכל נושא נלמד נעשית הוראה ישירה של:

  • מילות בסיס
  • משפטי הוראה
  • משפטי מידע
  • משפטי שאלה –
    WH questions
    Yes/No questions
  • מילות יחס
  • כינויי גוף
  • תארי שם

בנוסף להוראה ישירה של מילות הבסיס ומבני המשפטים, נעשית חשיפה למילים נוספות במסגרת האינטראקציה במפגשים:

  • משפטי ברכה
  • משפטי עידוד
  • משפטי תודה
  • משפטי פרידה
  • משפטי בקשה
  • תשובות קצרות

ערכת שנת הלימודים הראשונה:

בשנת הלימודים השנייה נלמדים הנושאים חיות טבע, אוכל, בגדי חורף, מקצועות, רגשות, בגדי קיץ, וחיות תינוקות.
בשנת הלימודים השלישית נלמדים הנושאים כלי תחבורה, עונות השנה ומזג אויר, בית, שיחות חולין, בשנת הלימודים השלישית תינוקות, השכונה שלי ופעילויות הנאה.
בשנת הלימודים השנייה והשלישית נעשית הוראה ישירה וחשיפה למילים נוספות במסגרת אינטראקציה במפגשים באופן דומה לשנת הלימודים הראשונה רק אוצר המילים הוא שונה.

השימוש בתוכנית לאורך השנים

בחברה היהודית, הערבית, המגזר הדתי והחילוני ברחבי ישראל

פירוט מספר השנים שבהם נעשה שימוש בתכנית כולל שמות מנהלי אגף חינוך, מנהלים, מורים וממליצים שמכירים, שהשתמשו ומשתמשים בתכנית.
התכנית מופעלת משנת 2016 בפריסה רשתית, פריסה גאוגרפית רחבה ובפריפריה.

  • שוהם – בפריסה רשתית מ 2019 ועד היום – כל
    הגנים וכל כיתות א' – אופירה ביטון – מנהלת
    אגף חינוך, שרון בשן – מנהלת מחלקת בתי ספר
    באגף החינוך, חגית – מנהלת מחלקת גנים.
    בשנת הלימודים תשפ"ב התכנית הוצגה כחלק
    מהרפרטואר על ידי הרשות בקבלת פרס חינוך
    ארצי.
  • יהוד מונוסון – בתי ספר וגנים – אגף החינוך – ראובן.
  • יוקנעם – 6 בתי ספר בפריסה רשתית ב 2019 –
    כל כיתות א'.
  • כפר יונה – בית ספר 'עמל' – מ 2016 ועד היום –
    אדוה גט – מנהלת בית הספר ויעל הרץ מנהלת
    החטיבה הצעירה.
  • נתניה – בית ספר 'הרצוג', גנים וכיתות א –
    מ 2018 ועד היום מנהלת בית הספר לימור
    ומנהלת חט"ץ – רויטל.
  • 25 גנים כתכנית רשתית לגננות במסגרת הכשרת צוות הדרכה – מנהל אגף חינוך שגיא.
  • קלנסווה – בית ספר 'אבן רושד' –מ 2019 ועד
    היום – מנהלת אלהאם מרעי.
  •  מועצה מקומית ג'את משולש  –  תכנית רשתית במסגרת קול קורא של משרד החינוך–8  גנים – רכז גנים רפיק שרקייה.
  • מועצה מקומית כפר סאג'ור – תכנית רשתית במסגרת קול קורא של משרד החינוך – 3 גנים – מנהלת יישובית לגיל הרך אימאן חמוד.
  •  מועצה מקומית שגב שלום – תכנית רשתית במסגרת קול קורא של משרד החינוך – 18 גנים – מנהלת אחלאם.
  • מועצה מקומית באקה אל גרבייה – מנהל מחלקת החינוך מרוואליד מג'דלה.
  • מועצת פרדיס –תכנית רשתית במסגרת קול קורא של משרד החינוך – 12 גנים – מנהל אגף חינוך מוחמד מראנה.
  • מועצה מקומית ג'אסר א זארקא – תכנית רשתית במסגרת קול קורא של משרד החינוך – 14 גנים – מנהלת מחלקת הגיל הרך נג'לא ענבוסי.
  • מועצה מקומית יארכה – תכנית רשתית במסגרת קול קורא של משרד החינוך – 14 גנים – ראידה קדמני.
  • מועצה איזורית מטה בנימין – תכנית רשתית במסגרת קול קורא של משרד החינוך – 10 גנים – אגף חינוך יעל נוימן.
  • מועצה איזורית חוף אשקלון – תכנית רשתית במסגרת קול קורא של משרד החינוך – 15 גנים – מנהלת מדור גני ילדים פרח צ'קואשוילי.
  • עיריית אילת – תכנית רשתית במסגרת קול קורא של משרד החינוך – 15 גנים -אגף חינוך איציק משולם.
  • מועצה איזורית מטה יהודה – תכנית רשתית במסגרת קול קורא של משרד החינוך – 2 גנים – אגף החינוך אסתי יששכר.
  • עיריית קריית שמונה – תכנית רשתית במסגרת קול קורא של משרד החינוך  – 7 גנים – מנהלת מחלקת חינוך קדם יסודי דקלה פולק.
  • עיריית באר שבע – תכנית רשתית במסגרת קול קורא של משרד החינוך  – 15 גנים – אגף החינוך בטי כהן אטדגי.
  • עיריית עפולה – תכנית רשתית במסגרת קול קורא של משרד החינוך – 2 גנים ובית ספר אחד – רכזת גנים אנה.
  • מועצה מקומית גבעת עדה – בנימינה – תכנית רשתית במסגרת קול קורא של משרד החינוך – 3 גנים  –מנהלת מחלקת חינוך לגיל הרך נתלי פרידה.
  • מועצה איזורית ערבה תיכונה – תכנית רשתית במסגרת קול קורא של משרד החינוך –4 גנים  –מנהלת הגיל הרך אפרת.
  • קריית מלאכי – בית ספר 'נצח ישראל' מ 2020
    ועד היום)גני חובה, כיתות א' ב'( – רכזת רוית.
  • אור יהודה – בית ספר 'שיזף' – מ 2018 ועד היום
    – רכזת אנגלית אלינור.
  • גני תקווה
    – בית ספר לאומנויות 'אילות' מ -2019 רכזת
    סימה בוטבול
    – בית ספר 'רביבים' כיתות א' ב' מ 2020 ועד
    היום – מנהלת איריס בוצר
    – בית ספר צומח 'אמירים' מ 2021 ועד היום –
    מנהלת הדר.
    – בית ספר 'נופים' צמוד לכפר הנוער כנות
    מ2021 ועד היום – אחראית רוית.
  • השדרות – בי"ס לחינוך מיוחד מ
    2019 ועד היום – מנהלת מירי פרוכטר
    ארבעה גנים מ 2019.
  • עיריית שדרות – תכנית רשתית במסגרת קול קורא של משרד החינוך – 5 בתי ספר – רכזת אנגלית עירונית  נועה.
  • אופקים (4 בתי ספר) מ 2019 – 'אשלים' – מנחה
    פדגוגית לימור, בית ספר 'חבד בנות' – מנהלת
    רינה, בית ספר 'ה'גבעה' – מנהלת אתי אטלי,
    בית ספר 'אופקים' – מיכל רכזת – כל בית ספר
    עובד על פי צרכיו.
  • שומרון בית ספר 'טללי אורות' מ 2019 ועד היום
    – מנהלת יפעת.
  • רמת גן – בית ספר 'בן גוריון' – מנהלת איריס
    מנדלגיץ
  • חדרה – בית ספר 'ארלוזורוב' – מנהלת בטי
    גולדמן.
  • נתניה – 5 בתי ספר חלק מהמנהלים התחלפו:
    – חט"ץ 'הרצוג' – מנהלת חט"ץ – רויטל. לימור –
    מנהלת בית הספר
    – בית ספר 'ישורון' מ 2018 – מנהלת שרית
    – בית ספר 'מורשת זבולון' מ 2018– מנהלת
    ברכה
    – בית ספר 'אורגד' – מ 2018 מנהלת אורית
    מילגרום
    – בית ספר 'תשרי' – מ 2019 מנהלת יפעת מלכה
  • כפר יונה – בתי ספר רימון. הדר. בר אילן.
    המנהלים התחלפו.
  • כפר סבא – בית ספר 'אופירה נבון' מ 2020 ועד
    היום מנהלת לילך ביטי
  • רעננה – בית ספר דמוקרטי מ 2019 ועד היום
    מנהל – ערן מור

מה אומרים על השיטה

שיעור חוויתי עם Brain the Train
ביקור נשיא המדינה, מר' בוז'י הרצוג כראש הסוכנות היהודית בגן בשוהם תשפ"א

המלצות ומכתבי הערכה

מצורפים להלן מכתבים ממספר בתי ספר בהם מלמדים או לימדו על פי התכנית בדרכים שונות בשל הייחודיות של כל בית ספר.

ילדי הגן עוטפים את המורה באהבה (סיום שנת לימודים)
דבר ראש מועצת שוהם מר' איתן פטיגרו
דבר ראש עיריית יקנעם מר' סימון

סרטונים

תיווך אקראי בזמן פעילות בערבה תיכונה

שיעור בכיתה א' – תרגול אישי בג'אסר א זארקה.

למידה משמעותית במרחב בית ספרי – שוהם.

תלמידים מהחברה הבדואית מטמיעים את השיטה בשגב שלום.

הטמעה מירבית של השיטה באמצעות משפטי הוראה ותנועה ביהוד מונוסון.

תעודות הוראה

תעודות וקורות חיים - ד"ר נתן אופיר - היועץ הפדגוגי של השיטה

תעודות - יהודית אדר

יצירת קשר

השאירו פרטים ונחזור אליכם

אודות השיטה

הילדים לומדים לדבר בשפה האנגלית. מילים מתוך הבנה במבני משפט תקינים מועברים באמצעות תנועה, משחקים דידקטיים באנגלית ושירים תואמי תוכן.

בקרו אותנו במדיה החברתית

אין לשכפל, להעתיק, לצלם, להקליט, לתרגם, לאחסן במאגר מידע, לשדר או לקלוט בכל דרך או בכל אמצעי אלקטרוני, אופטי או מכני או אחר, כל חלק שהוא מהחומר שבאתר. שימוש מסחרי מכל סוג בחומר הכלול אסור בהחלט, אלא ברשות מייסדת השיטה.

דילוג לתוכן